Fördomar

Ibland kommer det stunder då jag börjar fundera, är jag så tråkig? Saknar jag ett sinne för att kunna se humor i en del saker? Börjar jag bli gammal?


 Idag har definitivt varit en sådan dag. Jag är utan tvekan för gammal för två och en halvdagars. Sedan satt jag på tåget hem. I sätena på andra sidan gången sitter det några tjejer i fjorton till sextonårsåldern. De hade tydligen varit på någon form av diskussionshelg, om fördomar. Jag är inte fördomsfri, men dessa ungdomar satt i en och en halv timme och diskuterade alla möjliga saker. Judarna skulle förflyttas och bo på Grönland. Vegetarianer borde utrotas. Vi borde gräva bort Skåne från Sverige.  Och sedan sätta upp ett koncentrationsläger i Danmark för de människor som inte borde få leva, eftersom i Danmark kan de ju ändå inte tala. Jag kände hur irritationen tilltog. Så mycket fördomar. Varför har vi människor så svårt att acceptera att alla är olika? Vi kommer inte tycka lika i alla frågor. Som sagt lider även jag av vissa fördomar, dock tänker jag inte skriva dessa här av olika anledningar. Alla fördomar vi har, tror jag, beror främst på okunskap. Det kan vara så att vi inte vet, eller ännu värre, vi vill inte ens öppna våra ögon och förstå. Det är så skrämmande. Vi lever i ett mångfacetterat samhälle, för att alla ska kunna känna sig likvärdiga så måste vi öppna upp ögonen. Min önskan är att de yngre som växer upp ska bli mer toleranta, kunna på ett bättre sätt kunna acceptera olikheter. Många äldre i dagens samhälle lever med enorma fördomar, dessa är det i princip för sent att kunna radera ut, de är fast i gamla tankar och värderingar. Hoppet står till de yngre generationerna, därmed så kände jag en viss fruktan när jag hörde dessa ungdomars diskussion.


Det som fick mig att reagera starkast var en tjej på fjorton år och hennes kommentar: Min lärare tror inte att jag kommer att bli något, därför tänker jag starta ett tredje världskrig, då har jag i alla fall lyckats med något. Är inte det tragiskt? Jag menar den här läraren har fått en tjej att tro att hon inte duger. Då funderar jag vidare, är det även läraren som lagt grunden till hennes, som jag tolkar det, dåliga självförtroende så hon vill hitta andra människor som inte duger. Att hon ständigt vill finna fel på människor som hon möter. Det tåls att fundera över.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Appropå åsikter och tankar. Du borde läsa Kaj Pollacks, att välja sin glädje. Hur bra som helst! (tycker jag)

2009-05-26 @ 19:15:10
Postat av: Anonym

det var jag som skrev.. btw ;)

2009-05-26 @ 19:15:56
Postat av: kalle forsling

Lugn:) Är dom ungdomarna som mej så föddes dom med alla fördommar som finns. Sedan under åldrandet och med den livs erfarenhet man får på vägen så mattas dom av och dör ut.

2009-05-30 @ 01:34:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback