Kaffemissbrukare?

Jag har funnit ett utmärkt substitut för cigaretter. Kaffe! Vad skulle jag ta mig till utan en kopp med kaffe i, i handen? När jag skriver detta är jag helt allvarlig. Mitt dagliga intag av kaffe har ökat radikalt, den senaste tiden. Tidigare drack jag maximalt 4 koppar kaffe på ett dygn. Idag är det vad jag hinner få i mig under mina fyra första vakna timmar på dygnet. Visst har jag upptäckt själv att mitt kaffeintag har ökat, men det som fick mig att vakna till ordentligt var frågan; är du kaffemissbrukare? Då började jag verkligen inse att kaffekoppen är ett substitut för ett annat s.k. missbruk. Jag dricker inte kaffe egentligen för att jag är kaffetörstig, utan för att ha någonstans att göra av mina fingrar, för att ersätta ett annat behov.  Nämligen cigaretter. Detta är något som jag egentligen finner mycket märkligt. Tidigare har jag inte kunnat dricka en kopp med kaffe utan att röka. För varje gång jag har planerat att sluta röka har första tanken vart; då måste jag även sluta dricka kaffe.  Nu har det istället visat sig att kaffe utan cigaretter fungerar mycket bra, i de flesta avseenden, förutom om man ska ta hänsyn till min stackars mage. Som Mikkiz så snällt uttryckte det; Du kommer med stor sannolikhet att ha magsår inom en snar framtid. Detta må vara sant och det får mig att fundera om te är ett likvärdigt substitut. Det tåls åtminstone att fundera över. Jag kommer ju trots allt att få ha en kopp med en varm dryck mellan mina händer. Är det allt som krävs för att ta bort mitt nikotinbegär så kan det vara ett utmärkt val, ur alla möjliga perspektiv. Så för att besvara frågan så är jag rädd för att svaret är ja. Ja, jag är kaffemissbrukare.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback