Första riktiga dagen på jobbet

Hade någon berättat för mig för 6 år sedan, att jag vid 23 årsålder skulle undervisa i en skola i fjällen, så hade jag med största sannolikhet endast skrattat och skakat nekande med mitt lilla huvud. Med andra ord så hade jag inte tagit den personen på allvar. Lilla jag, uppe i fjällen. Nej, den tanken stämmer inte riktigt överens med min självbild. Ännu värre hade det varit om någon hade sagt, för 10 år sedan, att jag skulle utbilda mig till lärare inom natur- teknik och matematik. Den personen skulle jag förmodligen endast ha ignorerat. Teknik? Jag? Jag visste ju knappt hur man bytte glödlampa, då. Nu är det dock så att jag hamnat på en liten skola uppe i fjällen. Jag undervisar i Förskoleklass upp till år 5, men framför allt år 3-5 ansvarar jag för. Lilla jag ska även ha alla elever i idrott samt textilslöjd. Så utan att överdriva, så kommer detta halvår bli det mest erfarenhetsrikaste halvår i mitt liv. Inte nog med att jag ska undervisa i ämnen jag inte har utbildning inom, så ska jag även undervisa på en högre nivå än jag har behörighet för, dessutom sker detta drygt 40 mil från min hemort.   


Idag har jag genomfört min första dag i barngrupp.  Många nya ansikten, så det blir en utmaning att se hur lång tid det kommer att ta för mig innan jag kommer ihåg namnen på alla. Svårare är det dock när man har tagit på sig alla vinterkläder och gått ut. Det är en sak att känna igen eleverna inomhus och en helt annan sak att försöka känna igen dem med mössor och stora vinterkläder. Förmodligen så kommer även detta gå bra. Det jag är mest konfundersam med just nu är planeringen för de lektioner som jag ska undervisa i. Så åtminstone en timme ikväll kommer att gå åt till att söka inspiration och att göra en början till en grovplanering.


Kommentarer
Postat av: Ella

du...det klarar du galant!!!

2009-01-14 @ 17:24:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback