Konsten att njuta av måndagsmorgnar!

"Besvärjelse mot morgonångesten
Herregud!
Upp med dig!
Ligg inte där och
ynka och kinka!
Världen är inte
en stor vargkäft.
Dagen är inte
en taggig skruv
som ska klämma åt.
Andra är inte
på spänn efter dig.
Tystnaden är inte
iskall och hotande!
Golvet är inte
kallt och farligt!
Vattnet är inte
skållhett i kranen!
Kaffet ska inte
sparka dig i magen!
Reklamen i bussen
ska inte färga av sig!
Nyheterna är inte
världens undergång!
Jobbet är inte
en piska med knutar!
Julkaktusen i fönstret
håller på att slå ut!
Det blir en solig morgon
med gnistrande frost i träden!
Det kommer ett brev i lådan
där det står:´Du är toppen!´
Och om det inte kommer,
så måste du upp i alla fall!"
-Ylva Eggehorn

Jag kan omöjligt förstå vad en del människor har emot måndagsmorgnar. Det är ju helt fantastiskt att vakna upp och inse att det äntligen är en ny vecka med nya möjligheter. Vaknade strax efter fem av ett telefonsamtal. Trots det att jag är lite små trött så tycker jag att det är helt underbart att vakna och få höra rösten av den som jag tycker så väldigt mycket om. Även om han inte själv tror på det så anser jag att det är skönt att gå upp tidigt och få några timmar för mig själv innan det att jag går till jobbet.


Skickade ett meddelande till mamma idag och skrev att jag var uppe och sprang och att hon kunde sova några timmar till. Hon önskade då att hon kunde få sova hela dagen. Kan omöjligt förstå varför. Så jag skrev tillbaka att det var en underbar morgon och att hon skulle titta ut genom sitt fönster och upptäcka att det är en sagolik morgon. Visst kan jag ha lite förståelse att det kan vara jobbigt att gå upp på måndagen efter helgens ledighet, men är det inte ändå det som får oss att njuta av att det är helg ändå. Under den period som jag var arbetslös så tappade jag perspektivet på vilken dag det var. Det är mer outhärdligt. Att alltid ha helg är ingenting för mig. Det är den av de största tragedier som kan drabba mig. Förvisso har jag ju mer ledighet än de flesta andra eftersom jag endast arbetar fyra dagar i veckan, kanske är det därför jag njuter av att det äntligen är måndag igen. Det inför mer rutin i min tillvaro.  Ska nu fixa till mitt hår, sedan bär det av till skolan. Har lite förberedelse som ska göras och inte att förglömma lite kaffe att brygga så jag överlever den långa arbetsdagen.


Tänk inte på hur hemskt det är att gå upp efter helgens ledighet, tänk istället på vilken underbar vecka du nu har framför dig! Ha en fantastiskt bra dag ute i detta fina vinterlandskap!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback