Sjuksköterska - ett jobb för riktiga män!

Nu har jag äntligen fått pengar! Inte för att det var så mycket, men är otroligt glad för det lilla. Den första kommentaren jag fällde när jag såg att pengarna hade kommit in på mitt konto var: Yes, nu kan jag betala räkningar! Jag förstår varför min systers kille såg förvånad ut. Hur många blir så glada över att få betala sina räkningar? Jag blev otroligt glad i alla fall. Bland det värsta jag vet är att inte kunna betala för mig.

Har återigen gjort ett besök på min systers jobb idag, men det blev dock endast en snabb visit, eftersom jag senare skulle hämta mamma på hennes jobb.


Pappa å syster på deras arbete. ser ut att vara ett tufft jobb det där. Inte konstigt att det är ett mansdominerat yrke. Ingår säkert lika många och tunga lyft som inom vården. För det är väl ett arbete som är till för riktiga män.

Tänkte väl inte att jag skulle ta upp det där med genus, men kan helt enkelt inte låta bli. Är det inte helt sjukt att vården anses vara ett kvinnoyrke, trots att detta yrke omfattar mer tunga lyft än många mansdominerade yarbetsplatser, jag menar ex. stålindustrin. Jag tror att anledningen till att många kvinnor arbetar inom vården, beror på att vi kvinnor är fostrade till att ta hand om andra människor. Med det säger jag inte att män är oförmögna att ta hand om andra utan, att de är mer uppfostrade att det är hårt arbete som man ska ha. Sedan är det så att många, följer de gamla könsrollerna. Vi agerar utifrån vad som förväntas av oss. Många gånger så söker vi sådana arbeten som våra föräldrar har. De bästa arbetsplatserna, enligt mig, är de som är blandade. En arbetsplats som endast består av kvinnor tenderar ofta att bli ett ställe där det skvallras mycket och många konflikter uppstår. Däremot så har jag inte samma syn på de manliga arbetsplatserna, det skvallras förmodligen mycket där med, men det är en helt annan jargong. Till sist har vi ju det där med lönen. Många män skulle aldrig acceptera de usla lönerna som finns inom de kvinnodominerande yrkena. Det finns fömodligen män som skulle vilja arbeta som sjuksköterska eller lärare, men de anser att dessa yrken är alldeles för lågavlönade, för att det ska vara värt att utbilda sig inom dessa yrkesområden. Då kommer vi till det här med att vi kvinnor sällan står på oss och slåss för att vi ska vara lika mycket värda som män. Vi accepterar lugnt att vi inte har högre lön än vad vi har och de män som söker arbeten inom dessa yrkeskategorier får högre lön, eftersom de är så få män på arbetsplatserna och alla strävar ju efter att få en heterogenarbetsgrupp. Så vad jag menar är att sjuksköterska är ett jobb för en rikitig man, där får de utveckla sina sociala träning samtidigt som de får anstränga sin kropp. Kvinnor bör därför söka ett industrijobb då de kommer ifrån många tunga lyft och får träna i att inte vara omgivna av människor jämt och ständigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback