Kommentera aldrig någon annans vikt

Jag har idag vart hos mina kära farföräldrar. Som vanligt så kunde jag inte motstå frestelsen att ställa mig på vågen. Idag var jag dock lite väl optimistisk, trodde att julen hade hjälpt mig lite på traven med att gå upp i vikt, men icke!  Personligen så tycker jag att det borde hjälpa lite om man frossar i sig massa onyttigheter, men där hade jag tydligen fel. Så på vägen tillbaka hem till pappa hade jag kommit på att jag i dagens inlägg äntligen kunde klaga lite över att alla tidningar, allt som oftast har tips för hur man går upp i vikt, men aldrig hur man går ner i vikt. Därför satte jag mig med pappas laptop i soffan, googlade på hur man går ner i vikt detta gav mig endast 3160 träffar, förvånansvärt lite i mina ögon. Därefter så sökte jag på hur man går upp i vikt, min hypotes var att det skulle finnas ett fåtal träffar, men jag fick snabbt min hypotes avvisad. Det visade sig att det fanns 6220 träffar på detta ämne. Jag var dock ändå inte övertygad, eftersom idealet i vårt samhälle är att vara smal, detta bidrog till att jag ändrade sök orden till, gå ner i vikt, respektive gå upp i vikt.  Då visade min hypotes att stämma betydligt bättre överens med verkligheten. Gå ner i vikt gav mig 473 000 träffar, medan gå upp i vikt endast resulterade i 137 000 träffar.


Att idealet i vårt samhälle är att vara smal, så resulterar det i att det sällan skrivs på löpsedlarna hur man går tillväga för att gå upp i vikt. Just detta är något som länge har irriterat mig. Om man utgår från att man ska ligga mellan 20-25 i BMI för att anses vara normalviktig så är jag underviktig. Detta är dock inte ett medvetet val. För mig är det lika svårt att öka i vikt, som det kan vara för andra att minska i vikt. Det är alltså lika frustrerande. Däremot så vet jag visserligen att träning hjälper mig att öka i vikt, så jag får skylla mig själv till en viss mån då jag inte finner det speciellt roligt att träna själv. Att vara smal, kan jag tycka, är lika jobbigt emellanåt som att vara överviktig. Det finns dock en sak som skiljer det åt. Alla verkar ha rätt att anmärka för smala personer, hur smala de är. Det är även godtaget att fråga om personen inte äter. Då måste jag ställa en fråga. Hur många är det som säger till en överviktig person att den är tjock? Hur många är det som frågar om den personen bara äter massor med onyttigheter? Ingen! För det är tabubelagt ämne. Det är få som tänker på att många underviktiga personer inte har valt att väga lite. Det beror mer på ämnesomsättning osv. Jag minns fortfarande hur hemskt jag tyckte det var när jag var yngre, både vuxna och vänner kritiserade ständigt att jag var smal. Jag åt mest av alla, men det resulterar inte i någon viktökning för min del.


Dessa råd, angående att gå upp i vikt, hittade jag på en internetsida som heter netdoktorn. Dock kunde jag inte låta bli att kommentera de råd som gavs.


Ät regelbundet och ofta

Att äta ofta och lite mindre varje gång är bra om man ar dålig aptit, då kan stora måltider kännas svåra att få ner. Istället ska du försöka satsa på flexibla måltider enligt den aptit du har:


•·   Ät regelbundet och ofta: frukost, lunch, middag och minst 3 mellanmål per dag (äter du små lunch/middagsportioner kan du äta fler mellanmål).  

Här faller jag förmodligen på frukosten, men seriöst, hur många är sugen på en torr smörgås när man vaknar? Jag äter frukost, om det är smörgåstårta eller riktigt hotell frukost, där det finns många olika alternativ.


•·   Ät gärna tillsammans med andra. Då brukar aptiten öka.

Min aptit minskar nog snarare, då maten ska mätta fler munnar.


•·   Drick gärna lite vin till maten (dock max 1-2 glas per dag), alkohol innehåller energi och ökar dessutom aptiten.

Denna punkt gillade jag skarpt. Men det lär bli kostsamt i helgen och kan inte dricka vin om dagarna när jag börjar arbeta.


•·   Satsa på dukning och fin uppläggning av maten. Använd gärna grönsaker och frukt med många olika färger, fler färger stimulerar hjärnan och ökar aptiten (att gå in i en smågodisbutik kan till exempel ha den effekten...)

Jag antar att alla som lever själva vet att det känns relativt meningslöst att lägga upp maten på något fat innan tallriken. Det innebär ju endast mer disk, men det där med grönsaker kan jag hålla med om.


•·   Ät bara mat som du tycker om, välj smaker och råvaror som du gillar och fundera på vad som är just din favoritmat.

Varför ens laga mat till sig själv som man inte gillar?


•·   Bläddra gärna i fina kokböcker för inspiration. 

Ja den här punkten stämmer ju bra, men är det fler än jag som har en förmåga att hitta något gott recept, för att sedan komma till affären och upptäcka att flertal varor inte finns i affärens sortiment?


•·   Motion och frisk luft ökar aptiten. Gå en promenad före middagen

Ja, ska jag ut och promenera så föredrar jag att göra det innan jag äter. Skulle aldrig komma på tanken att gå ut och promenera efter maten!

Så nu vet jag hur jag ska börja mitt nya liv när jag flyttar upp till Sälen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback